15 December 2023

Olssons i Ellös grundare Carl-Hugo ”Kaj” Olsson har gått ur tiden

Det är med stor sorg vi tvingas meddela att Olssons i Ellös grundare, Carl-Hugo ”Kaj” Olsson, hastigt har insjuknat och avlidit. Kaj blev 93 år gammal.

Kajs framgång som en av Sveriges stora i traktor- och reservdelsbranschen är odiskutabel. Även om han själv aldrig ville se det som att han uträttat något märkvärdigt i sitt liv.
”Men jag är ju en gammal bondpojk och då är man van vid ordning och reda. Man ska arbeta och inte slarva”, brukade Kaj säga.

Uppvuxen på en gård blev traktorer en naturlig del i Kajs liv. Han var aktiv i Jordbrukare Ungdomens Förbund – JUF – och läste sedan vidare vid SLU Alnarp i Skåne. Praktiken gjordes på flera större gårdar men traktorer var fortfarande ett stort intresse. Kaj sökte sig till Volvos dåvarande traktoravdelning i Göteborg där han blev kvar som säljare i några år.

1957 startade Kaj firman CH Olsson Entreprenad AB som snabbt fick mycket att göra.

Han delade sin tid mellan Göteborg – där hustrun Lilli arbetade som lärarinna – och gården Köperöd utanför Ellös på Orust där firman fanns. I samband med att de tre sönerna växte upp och Kaj ville vara hemma mer började han ta hem traktorer från England till försäljning.

I början av 70-talet byggdes verkstaden ut hemma på gården och Kaj satsade på reservdelar istället. Verksamheten växte, fler anställdes och 1981 flyttade företaget till nybyggda lokaler utanför Ellös samhälle.

I slutet av 90-talet tog Kaj ett steg tillbaka och lämnade över till de tre sönerna. Han fortsatte dock att engagera sig i företaget och efter pensioneringen har han nästan dagligen varit synlig i lokalerna där han tog sig tid att prata med alla, oavsett position eller arbetsuppgift.

Det är snart sju decennier sedan Kaj lade grunden till det som idag är Olsson Parts.

Hans livsverk förs vidare – fortfarande som det stolta och positiva familjeföretag det alltid har varit. Idag är Olsson Parts ett globalt företag med e-handelsverksamhet i hela Norden och Tyskland. Utan Kaj och hans gärning hade detta inte varit möjligt.

Kaj sörjs närmast av de tre sönerna, barnbarn och barnbarnsbarn med familjer samt den drygt hundra personer stora Olsson-familjen på Olsson Parts. Kaj blir oerhört saknad av väldigt många.

Kontakt: VD Håkan Ekstrand, 0304-75 10 05 eller hakan.ekstrand@olssonparts.com.

Bild 1: Carl-Hugo_Olsson.jpg (horisontell)